Gepubliceerd op December 28th, 2022
“De grootste groep mensen die contact met ons opneemt, en dit is écht anoniem, zijn mensen die worstelen met het bekijken van kinderporno - wij noemen dat overigens liever misbruikbeelden*. Een deel van de mensen belt of chat met ons omdat ze zelf die behoefte voelen, een ander deel neemt contact met ons op na een bezoek van de politie. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere mensen, zoals partners, die vol vragen zitten. Als je erachter bent gekomen dat je partner, broer, of vriend naar kinderporno kijkt, vraag je je misschien af hoe het zover heeft kunnen komen? Hoe is het mogelijk dat je niet eerder iets hebt opgemerkt? Moet je dit aan mensen in je omgeving vertellen? En hoe moet het nu verder? Een andere groep mensen die contact met ons opneemt, zijn mensen die gevoelens hebben voor kinderen. Dat kunnen mensen zijn die kinderporno kijken of mensen die seksueel misbruik dreigen te plegen. Of iemand die misbruik heeft gepleegd en bang is dat het weer misgaat. Het kan ook om iemand gaan die online contact met een minderjarige zoekt.”
“Wij zijn er voor al deze mensen en wij oordelen niet. Dat is het bijzondere van onze hulplijn. Of je nu belt voor jezelf of voor iemand uit je omgeving, we vangen je op door naar je verhaal te luisteren. We stellen vragen om een zo compleet mogelijk beeld van de hele situatie te krijgen. We hoeven hierbij niet alle details te weten om je verder te kunnen helpen en door te verwijzen. Ook nemen we zorgen en angsten weg. Eén van de angsten die ik vaak hoor is dat men bang is voor het oordeel van anderen. Mensen die ik aan de lijn heb, hebben vaak het gevoel dat ze er met niemand over kunnen praten. Ze zijn bang om bijvoorbeeld een partner of (klein-)kinderen te verliezen. Daar praten we samen over en dan kijken we welke vervolgstap bij jou past.”
“Wat we ook doen is je wijzen op de hulp die beschikbaar is. Zo hebben we een lijst met psychologen en seksuologen die gespecialiseerd zijn op dit thema. Net als wij beoordelen ook zij je niet op je gedrag. Niet iedereen weet dat deze gespecialiseerde hulp er is. Overigens denken sommige bellers of chatters dat ze pas in aanmerking komen voor behandeling als er aangifte wordt gedaan. Maar dat is echt niet zo. Er is wel een verwijzing van de huisarts nodig. Dat is een spannende stap om te nemen. Wij kunnen je helpen om zo’n gesprek in te gaan. We denken met je mee en kijken wat jou kan helpen. Soms is het bijvoorbeeld een goed idee om iemand mee te nemen of dingen van tevoren op te schrijven. Ik benadruk ook altijd dat je niet alles op tafel hoeft te leggen.”
“Wat ik wel in elk gesprek merk, is dat mensen opgelucht zijn nadat ze met ons hebben gesproken. Wij bieden mensen een eerste positieve ervaring met ondersteuning en hulp. Daarmee motiveer en stimuleer je mensen om hun gedrag aan te pakken. Dit is ook mijn drijfveer in dit werk: ik vind het fijn om mensen te steunen die anders een stempel opgedrukt krijgen en waarvan men misschien denkt ‘sluit maar op’. Ik wil er, samen met mijn collega’s van de hulplijn, wel voor jou zijn.”